Selasa, 22 Februari 2011

Puteri Yang Menangisi Kubur Ayahnya



Diceritakan oleh imam Hassan Al-Basri, pada suatu ketika beliau sedang duduk didepan rumahnya, tiba-tiba ada mayat yang sedang diusung oleh orang ramai. Disitu seorang gadis mengikut mayat dibawah usungan dengan mengurai rambut dan menangis.

Hassan Al-Basri lalu mengikutinya. Gadis itu lalu mengatakan: “ Aduh ayah, selama umurku tidak akan menghadapi suatu hari seperti hari ini.” Hassan Al-Basri berkata kepada gadis itu:” Engkau sudah tidak menghadapi ayahmu sebagaimana hari ini.”Setelah itu ia terus menyembahyangkan setelah selesai terus pulang.


Pagi harinya Hassan Al-Basri mengerjakan solat subuh, hingga sampai terbit matahari.Kemudian beliau duduk di hadapan rumahnya, tiba-tiba anak gadis itu lalu di hadapan rumah untuk menziarahi kubur ayahnya sambil menangis

Kata Hassan Al-Basri,” Anak adalah seorang gadis yang diberi hikmah. Aku akan mengikutinya kalau-kalau ia berkata dengan perkataan yang memberi manfaat dan berfaedah bagi diriku.”

Beliau terus mengikut dibelakang, setelah gadis itu sampai ditempat kubur ayahnya, beliau bersembunyi dibawah pohon yang berduri, agar gadis itu tidak melihatnya. Gadis itu tadi lalu merangkul dan mendakap kubur ayahnya. Muka diletakkan pada tanah sambil berkata:


• “ Wahai ayah, bagaimana kamu semalam didalam gelap kubur? Dengan sendiri tidak ada yang menerangi dan menghibur?”

• “ Wahai ayah, akulah yang menerangi lampu engkau malam kelmarin. Maka siapakah yang menerangi lampu engkau malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah memberi alas tidur engkau malam kelmarin, lantas siapakah yang memberi alas tidur engkau malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah yang menyelimuti kedua tangan dan kedua kakimu malam kelmarin. Maka siapakah yang menyelimutimu malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah yang mengambilkan minuman engkau malam kelmarin? Maka siapa yang memberi engkau minum malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah yang membalikkan engkau dari arah kanan ke kiri. Maka lantas siapa yang membalikkan engkau malam tadi?”
• “ Wahai ayah, kelmarin engkau memanggil-manggil dan aku menjawab, maka siapakah yang engkau panggil malam tadi?”
• “ Wahai ayah, ketika engkau ingin makan akulah yang mengambilnya, maka malam tadi siapa yang memberi engkau makan?”
• “ Wahai ayah, akulah yang memasak segala macam makanan buat ayah kelmarin, maka malam tadi siapakah yang memberi makan engkau?”

Setelah imam Hassan Al-Basri mendengar ucapan-ucapan gadis seperti itu, lalu beliau menampakkan dirinya sambil mendekati seraya mengatakan: “Wahai anak gadis, engkau jangan mengatakan seperti itu, tapi katakan demikian:” Kelmarin aku mengadapkan engkau ke kiblat, sekarang engkau masih mengadap ke kiblat atau sudah berpaling?”


• “Wahai ayah, aku mengkafankan engkau dengan kafan yang baik, apakah kafan itu masih utuh atau sudah koyak rabak?”

• “ Wahai ayah, aku meletakkan engkau dalam kubur masih utuh jasadmu, maka apakah sekarang masih utuh, Apakah sudah dimakan ulat?”
• “Wahai ayah, para ulama sama mengatakan: “ Para hamba itu akan ditanya urusan iman, maka sebahagian hamba ada yang dapat menjawab, ada yang tidak, lantas adakah engkau dpat menjawab atau tidak?”
• “Wahai ayah, ulama mengatakan: Kubur itu ada diperluaskan buat ahli kubur dan ada yang disempitkan. Maka adakah kubur ayah diperluaskan atau disempitkan?”
• “ Wahai ayah, para ulama sama mengatakan sebahagian ahli kubur itu,kafannya ada yang diganti kafan dari syurga dan ada yang diganti kafan dari neraka, lalu apakah kafan ayah itu diganti kafan dari syurga atau dari neraka?”
• “ Wahai ayah, para ulama itu mengatakan: Kubur itu merupakan taman-taman dan taman-taman dari syurga atau lubang-lubang nereka, maka apakah kuburmu, merupakan taman syurga atau lubang neraka?”
• “Wahai ayah, para ulama mengatakan: Kubur itu merangkul sebahagian ahli kubur, bagai seorang itu merangkul anaknya. Dan ada yang benci serta menghimpit ahli kubur sehingga putus dan keluar tulang rusuknya, maka apakah kubur ini memeluk engkau atau benci?”
• “ Wahai ayah, para ulama juga berkata: “Semua orang berada dalam kubur akan menyesal. Bagi orang yang bertaqwa menyesal kerana kurang membuat kebaikan, bagi orang yang bermaksiat menyesal kerana berbuat jahat. Maka apakah engkau menyesal dalam melakukan perbuatan buruk, atau menyesal kerana sedikit melakukan perbuatan baik?”
• “ Wahai ayah, kelmarin aku memanggil-manggil engkau dan engkau terus menjawab. Sudah lama sekali aku memanggil-manggil di atas kuburmu tapi aku tidak mendengar suaramu?”
• “Wahai ayah engkau sudah tidak berjumpa dengan aku hingga hari kiamat.”

“ Ya Allah jangan engkau menghalangi aku berjumpa dengan ayahku dihari Kiamat kelak.”


Anak gadis itu lalu berkata kepada Hassan Al-Basri, “ Wahai Tuan Hassan, aku sangat berterima kasih kepadamu yang telah berkenan menasihati rintihanku terhadap ayah. Dan terima kasih dalam engkau memberi nasihat dan mngingatkan dari tidurnya orang yang sama lalai. Anak gadis itu pulang bersama Hasan Al-Basri sambil menangis.


0 Kritik:

Posting Komentar

Puteri Yang Menangisi Kubur Ayahnya



Diceritakan oleh imam Hassan Al-Basri, pada suatu ketika beliau sedang duduk didepan rumahnya, tiba-tiba ada mayat yang sedang diusung oleh orang ramai. Disitu seorang gadis mengikut mayat dibawah usungan dengan mengurai rambut dan menangis.

Hassan Al-Basri lalu mengikutinya. Gadis itu lalu mengatakan: “ Aduh ayah, selama umurku tidak akan menghadapi suatu hari seperti hari ini.” Hassan Al-Basri berkata kepada gadis itu:” Engkau sudah tidak menghadapi ayahmu sebagaimana hari ini.”Setelah itu ia terus menyembahyangkan setelah selesai terus pulang.


Pagi harinya Hassan Al-Basri mengerjakan solat subuh, hingga sampai terbit matahari.Kemudian beliau duduk di hadapan rumahnya, tiba-tiba anak gadis itu lalu di hadapan rumah untuk menziarahi kubur ayahnya sambil menangis

Kata Hassan Al-Basri,” Anak adalah seorang gadis yang diberi hikmah. Aku akan mengikutinya kalau-kalau ia berkata dengan perkataan yang memberi manfaat dan berfaedah bagi diriku.”

Beliau terus mengikut dibelakang, setelah gadis itu sampai ditempat kubur ayahnya, beliau bersembunyi dibawah pohon yang berduri, agar gadis itu tidak melihatnya. Gadis itu tadi lalu merangkul dan mendakap kubur ayahnya. Muka diletakkan pada tanah sambil berkata:


• “ Wahai ayah, bagaimana kamu semalam didalam gelap kubur? Dengan sendiri tidak ada yang menerangi dan menghibur?”

• “ Wahai ayah, akulah yang menerangi lampu engkau malam kelmarin. Maka siapakah yang menerangi lampu engkau malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah memberi alas tidur engkau malam kelmarin, lantas siapakah yang memberi alas tidur engkau malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah yang menyelimuti kedua tangan dan kedua kakimu malam kelmarin. Maka siapakah yang menyelimutimu malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah yang mengambilkan minuman engkau malam kelmarin? Maka siapa yang memberi engkau minum malam tadi?”
• “ Wahai ayah, akulah yang membalikkan engkau dari arah kanan ke kiri. Maka lantas siapa yang membalikkan engkau malam tadi?”
• “ Wahai ayah, kelmarin engkau memanggil-manggil dan aku menjawab, maka siapakah yang engkau panggil malam tadi?”
• “ Wahai ayah, ketika engkau ingin makan akulah yang mengambilnya, maka malam tadi siapa yang memberi engkau makan?”
• “ Wahai ayah, akulah yang memasak segala macam makanan buat ayah kelmarin, maka malam tadi siapakah yang memberi makan engkau?”

Setelah imam Hassan Al-Basri mendengar ucapan-ucapan gadis seperti itu, lalu beliau menampakkan dirinya sambil mendekati seraya mengatakan: “Wahai anak gadis, engkau jangan mengatakan seperti itu, tapi katakan demikian:” Kelmarin aku mengadapkan engkau ke kiblat, sekarang engkau masih mengadap ke kiblat atau sudah berpaling?”


• “Wahai ayah, aku mengkafankan engkau dengan kafan yang baik, apakah kafan itu masih utuh atau sudah koyak rabak?”

• “ Wahai ayah, aku meletakkan engkau dalam kubur masih utuh jasadmu, maka apakah sekarang masih utuh, Apakah sudah dimakan ulat?”
• “Wahai ayah, para ulama sama mengatakan: “ Para hamba itu akan ditanya urusan iman, maka sebahagian hamba ada yang dapat menjawab, ada yang tidak, lantas adakah engkau dpat menjawab atau tidak?”
• “Wahai ayah, ulama mengatakan: Kubur itu ada diperluaskan buat ahli kubur dan ada yang disempitkan. Maka adakah kubur ayah diperluaskan atau disempitkan?”
• “ Wahai ayah, para ulama sama mengatakan sebahagian ahli kubur itu,kafannya ada yang diganti kafan dari syurga dan ada yang diganti kafan dari neraka, lalu apakah kafan ayah itu diganti kafan dari syurga atau dari neraka?”
• “ Wahai ayah, para ulama itu mengatakan: Kubur itu merupakan taman-taman dan taman-taman dari syurga atau lubang-lubang nereka, maka apakah kuburmu, merupakan taman syurga atau lubang neraka?”
• “Wahai ayah, para ulama mengatakan: Kubur itu merangkul sebahagian ahli kubur, bagai seorang itu merangkul anaknya. Dan ada yang benci serta menghimpit ahli kubur sehingga putus dan keluar tulang rusuknya, maka apakah kubur ini memeluk engkau atau benci?”
• “ Wahai ayah, para ulama juga berkata: “Semua orang berada dalam kubur akan menyesal. Bagi orang yang bertaqwa menyesal kerana kurang membuat kebaikan, bagi orang yang bermaksiat menyesal kerana berbuat jahat. Maka apakah engkau menyesal dalam melakukan perbuatan buruk, atau menyesal kerana sedikit melakukan perbuatan baik?”
• “ Wahai ayah, kelmarin aku memanggil-manggil engkau dan engkau terus menjawab. Sudah lama sekali aku memanggil-manggil di atas kuburmu tapi aku tidak mendengar suaramu?”
• “Wahai ayah engkau sudah tidak berjumpa dengan aku hingga hari kiamat.”

“ Ya Allah jangan engkau menghalangi aku berjumpa dengan ayahku dihari Kiamat kelak.”


Anak gadis itu lalu berkata kepada Hassan Al-Basri, “ Wahai Tuan Hassan, aku sangat berterima kasih kepadamu yang telah berkenan menasihati rintihanku terhadap ayah. Dan terima kasih dalam engkau memberi nasihat dan mngingatkan dari tidurnya orang yang sama lalai. Anak gadis itu pulang bersama Hasan Al-Basri sambil menangis.


0 komentar:

Posting Komentar

Posting Komentar